Cultura in pandemie

Interviu cu Vlad Mateescu – directorul Filarmonicii “Paul Constantinescu” Ploiesti



L.C.: Traim o perioada despre care multi dintre noi am citit doar in carti. Cum v-ati adaptat dumneavoastra, personal, acestei situatii?

V.M.: Sincer sa va spun, nu a fost tocmai nevoie de o schimbare, desi suntem cu totii intr-o continua adaptare in aceste momente. Atat timp cat totul se bazeaza pe munca, schimbarile nu au fost majore, poate doar mediul de lucru, foarte multe dintre activitati transformandu-se si mutandu-se in mediul online. Perioada aceasta este o provocare pana la urma pentru noi toti, dar in acelasi timp este un moment de reflexie, un moment in care ne prioritizam (daca vrem bineinteles) actiunile, viata, programul – este un moment in care constientizam tot mai mult ca elementul cel mai important pentru echilibru si constructie in viata personala, dar si cea profesionala, il reprezinta familia si principiile care guverneaza aceste aspecte. Suntem nevoiti sa ne intoarcem fortat la principiile fundamentale, sau mai bine zis la…principii. Aceste momente fac diferenta intre oameni, intre personalitati. Acum se vede absolut tot, ies la iveala profesionalismul, dragostea, daruirea sau disperarea, lispa educatiei, ura.

 

L.C.: Am vazut ca Filarmonica “Paul Constantinescu” s-a adaptat acestor vremuri. V-ati mutat in online sau este doar o incercare de a aduce o bucurie publicului in aceasta perioada?

V.M.: Pentru Filarmonica ,,Paul Constantinescu” Ploiesti nu a fost neaparat dificil, desi tin sa subliniez faptul ca ne confruntam INCA, cu mentalitati destul de retractare cand vorbim despre nou, modern si evolutie, inclusiv din randul nostru. In acelasi timp…niciodata nou-ul nu a fost primit cu bratele deschise si apoi s-a demonstrat nu de putine ori ca este bine, atat timp cat, din nou, principiile fundamentale sunt clare si bine puse la punct. Institutia noastra era deja foarte activa in mediul online, iar investitiile facute in ultimii ani cu sprijinul multor sponsori si parteneri, dar si al Primariei si Consiliului Local, au facut ca structura organizatorica, strategiile de lucru, resursa umana, aparatura (studioul de inregistrari – unic in Romania) sa fie ,,manusa”. Nicio institutie de acest gen, fie ca vorbim chiar si de educatie, dar mai ales de cultura nu va putea functiona vreodata DOAR in mediul online. Ne bazam pe sentimente, pe traire. Ceea ce se intampla in aceste momente, mutand o stagiune intreaga in mediul online, facea parte din proiectele noastre viitoare pe care aveam sa le implementam chiar din septembrie 2020. Acum, mai mult de stagiunea online (simfonica, folclorica, educativa, etc) am luat avant si am dezvoltat prima platforma de tip pay per view pentru concerte, spectacole si educative: Virtual Concert Hall – prima platforma online de spectacole din Romania, si, daca nu ma insel, unica in Europa de Est. In aceste momente se lucreaza intens la dezvoltarea acesteia pentru Live stream, cat si pentru monetizarea acestor spectacole in mediul online, nu numai pentru institutia noastra, cat si pentru alte institutii de acest timp din Romania, primind deja propuneri de gazduire in acest sens. Discutam despre aparatura audio-video de ultima generatie cu privire la organizarea concertelor, in special a celor mari (opera, balet, opereta). Asteptam cu nerabdare sa se incheie aceasta perioada si sa ne intoarcem in sala de spectacole, acest aspect este cel mai important. Nu suntem de acord sa ne mutam in mediul online cu totul pentru ca pierdem esentialul. E acelasi motiv pentru care marele Sergiu Celibidache a refuzat sa inregistreze concertele sale (de aceea se gasesc foarte putine) pentru ca trairea unui concert/spectacol e unica in sala de spectacole. Sentimentele, acustica, trairile sunt unice. La momentul redarii lor pe un alt format, trairea eu-ului nu mai este aceeasi. Ne dorim sa functionam in paralel, din dorinta ca muzica noastra sa ajunga in cat mai multe locuri prin intermediul device-urilor (laptop, telefon, tableta). Referitor la bucurie, ne place sa spunem ca acest sentiment face parte din fisa postului, sa aducem bucuria, sa aducem sentimentele noastre in randul celor din public, pentru ca ceea ce incarca emotional un artist nu este altceva decat bucuria unei sali pline de spectatori/melomani care aplauda minute in sir, in picioare o performanta notabila.

 

L.C. Cat este de greu din punct de vedere logistic/tehnic sa sustineti aceste concerte online?

V.M.: Fara sa vreau, am raspuns in mare parte la aceasta intrebare mai sus. Avem un staff tehnic foarte bine pus la punct si o conducere artistica care se daruieste intru totul acestor activitati. Design futurist, ingineri de sunet profesionisti, ingineri lumini de asemenea, videografi, si, mai nou se dovedeste ca dispunem de o echipa, externalizata ce e drept, in ceea ce priveste realizarea video a productiilor. In acest sens as vrea sa amintesc faptul ca anul acesta reprezinta de fapt un an in care incep sa se vada cu adevarat roadele muncii noastre din ultimii 4-5 ani. Marile productii au inceput deja sa iasa pe piata si mai urmeaza, sub forma de DVD/ CD si nu numai…live stream si pay per view. Aceste aspecte ne claseaza pe pozitii unice, cel putin in Romania, fiind pioneri in acest sens.

 

L.C.: Care este situatia angajatilor Filarmonicii? S-au facut restructurari sau ati reusit sa nu renuntati la oameni?

V.M.: Momentan situatia angajatilor institutiei noastre este una stabila, cat se poate spune in aceste momente. Este clar ca nu discutam de normalitate acum pentru noi, aceste momente sunt clar exceptia de la regula. Momentan nu s-au facut restructurari, insa am renuntat bineinteles, ca toate institutiile, la colaborarile cu cei invitati – solisti, dirijori sau formatii pentru aceasta perioada. Am depus eforturi exceptionale in ultimii 5-6 ani ca sa ajungem la aceasta forma organizatorica, strategica, manageriala, chiar si economica a Filarmonicii ploiestene si, chiar personal spun, nu imi doresc sub nicio forma sa renuntam la nimic, desi va fi foarte foarte dificil. Sunt sigur ca in echipa, prioritatile personale vor disparea si ne vom fi axat pe un singur aspect, acela al supravieturii, in cazuri extreme. Scuzand lipsa de modestie, suntem unici in Romania: orchestra simfonica, orchestra folclorica, compartiment de jazz, cor, cvartet si chiar si un ansamblu de dansuri folclorice colaborator – staff tehnic profesionist care poate pune in valoare aceste compartimente si mai ales aparatura ultra performanta.

 

L.C.: Cum vedeti situatia in urmatoarea perioada? Se vede luminita de la capatul tunelului?

V.M.: Am fost acuzat de multe ori ca exagerez, inclusiv la inceputul pandemiei pentru declaratiile pe care le-am facut: mai devreme de luna ianuarie 2021 nu cred ca ne vom putea intoarce cu adevarat la normal – la productiile mari, la salile mari pline ochi. Din pacate, cu fiecare moment pe care il traim se pare ca am dreptate. Exista totusi optimism, da, se vede ,,luminita” de la capatul tunelului. Daca nu am vedea luminita, sau luminitele, sau…chiar reflectoarele nu am face aceste actiuni pe care le intreprindem in aceste momente. Muncim si lucram tot mai mult, dezvoltam tot mai multe parteneriate si chiar productii pentru perioada urmatoare.

 

L.C.: Am vazut ca exista posibilitatea ca publicul sau companiile sa sustina Filarmonica prin donatii. Cum se poate face asta concret?

V.M.: Da, aceasta posibilitate exista si pana acum, iar majoritatea companiilor faceau deja acest lucru, in special cele mari implicate activ in mediul cultural artistic si nu in ultimul rand cele care au chiar programe active de CSR. Pe langa persoanele juridice, persoanele fizice pot face donatii catre Filarmonica, pentru sustinerea activitatii pentru ca, da, avem mare nevoie in aceste momente. Si pana acum se putea face acest lucru prin contracte de donatie/sponsorizare, dar acum am simplificat foarte mult acest aspect prin MobilPay – oferind tuturor sansa sa faca donatii mai mici sau mari direct de pe card/telefon. Pe langa platforma de pay per view, prin care achizitionand bilete virtuale publicul poate urmari spectacolele noastre, exista un link care se acceseaza de pe toate platformele noastre pentru donatii (facebook/instagram/website/virtual concert hall) – https://mpy.ro/84s9beer.

 

L.C.: Se stie ceva despre editia 2020 Ploiesti Jazz Festival? Se mai poate organiza in acest context?

V.M.: In primul si in primul rand mentinem active legaturile cu toate formatiile si mai ales cu cei mai importanti impresari la nivel mondial. Dupa ce anul trecut am sarbatorit la Ploiesti – 50 de ani de jazz in Romania, avand numai varfuri ale stilului muzical, printre invitati fiind marele Ravi Coltrane, ni s-au deschis usi foarte importante in acest sens. Referitor la Ploiesti Jazz Festival 2020 inca suntem in standby, dar cautam solutii inovatoare, solutii care s-ar putea chiar sa fie mai atractive pe viitor. In orice caz, va marturisesc, ca da, se va organiza festivalul. Vom avea si deschiderea stagiunii de concerte, chiar si implicari in Festivalul ,,George Enescu”. Sunt solutii in acest sens, si, nu vom renunta la traditii, la istorie pentru nimic, fie si o pandemie. Vom pastra cu strictete toate masurile legale si de sanatate, ba chiar ne vom permite sa luam masuri in plus, inclusiv de distantare sociala daca va fi cazul la acel moment. Este foarte important de inteles, chiar daca se pare ca inca la nivel central nu se intelege acest aspect, cultura si educatia reprezinta cele mai importante puncte din evolutia, existenta unui popor. Istoria ne-a aratat acest lucru. Cultura popoarelor, traditiile au supravietuit razboaielor, crizelor economice si nu numai. Sa constientizam ca in aceste momente in care suntem in izolare recurgem de fapt la arta, la cultura – acasa ne uitam la concerte/spectacole, desenam, pictam, dansam, cantam, toti facem asta sub o forma sau alta – prin aceste lucruri traim de fapt. Dupa nevoile fizice si de supravietuire traim prin arta, cultura, prin sentimente, fenomenologie.

 

Cultura in pandemie